yogaklasser

Just nu har jag inga klasser på hemmaplan men längtar efter att ha det igen! Min goda vän och yogalärare Sara Wallenskog har klasser på Wij gammelgård i Hölö i höst, läs mer nedan. /Anna

Nu finns det möjlighet att komma på yoga i hölö måndag och torsdagkvällar mellan kl 18:30 och 19:45 på Wij Gammelgård.
Med start vecka 46.
Jag som leder klasserna heter Sara och är vän med Anna. Jag har praktiserat yoga och meditation i 12 år och fortsätter att fördjupa och utforska yoga som livsstil i stor hänförelse och vördnad. Just nu går jag även en utbildning till rådgivare i hälsa och livsstil enligt Ayurveda.
Jag vill gärna dela mitt intresse med andra nyfikna.
Måndagsklassen. Vi börjar på en nivå som möter allas behov och utvecklas med tiden. Du som kommer bör vara utan skador eller andra större hinder med hälsan. Lite mer flow och rörelse än den andra klassen. Med inspiration från Ashtanga.
Torsdagsklassen är för dig som är äldre, skadad eller på annat sätt hindrad. Även denna klass börjar där vi är och utvecklas tillsammans.
Pris 120 Pp.
Med yogamatta 150.
Om du vill hyra matta hör av dig i förväg så tar jag med. Annars ta med egen.
Skicka gärna ett sms med intresseanmälan
Om du vill komma på klassen.
Mitt nr: 073 898 99 53
Mail: Sara.wallenskog@gmail.com
Välkommen!

 

 

 

Tidigare klasser har sett ut så här:

Wij Gammelgård, Hölö:

Tisdagar 17.45 – 19.00 Sama / yinyoga alla nivåer : Snäll och mjuk hatha yoga i en stillsam dans med yin yogan.  Alla nivåer och kroppar välkomna.

Tisdagar 19.30 – 20.45 Sama Yoga flow: En mer aktiv klass för dig med en kropp utan skador och gärna yoga eller annan kroppsmedvetenhet-tränings erfarenhet. Snabbare flöden och mer styrka.

Kurs: 4 ggr 480 kr. Drop-in en gång: 160 kr. Friskvård gäller. Betalas via faktura till bg eller kontant.

Missar du en gång så kan du t. ex. skicka maken istället eller ta med dottern en av gångerna.

Anmäl dig till anna@indigogarden.se

Yogamattor finns men har du en egen ta gärna med den.

Sama / yin: ta med en fast kudde, en sjal och en filt (har du hemma yogabolster, block, bälte osv ta gärna med). Se till att du har tillräckligt varma kläder, det kan vara lite svalt på Wij.

Sama Flow: ta med en fast kudde, en sjal och en filt (har du hemma yogabolster, block, bälte osv ta gärna med). Här svettas vi mer så till själva yogan behöver du inte varma kläder, men se till att du har tillräckligt varma kläder till avslappning, det kan vara lite svalt på Wij.

DSC_9369Samayoga är en snäll och mjuk form av hathayoga med influenser från olika håll, som qi gong och olika yogastilar. Klasserna har sin bas i fysiska yogapositioner kopplat till andning samt ibland kortare meditationer och mantran. Hathayogans positioner stärker och mjukar upp våra kroppar, lugnar ner vårt sinne, balanserar våra inre organ, matsmältning, hormonsystem och nervsystem. Klasserna är guidade med värme och omtanke.

Ofta är samayoga-klasserna både kvinnor och män, och åldrar allt mellan ungdom och pensionär. Hör gärna av dig innan om du har någon skada. De passar dig som är ny men även du som yogat länge och önskar göra en mjukare form av yoga.

 Mjuka klassiska yogapositioner är vår bas, ofta rör vi oss dynamiskt in och ut ur dem, och lämnar olika alternativ i positionerna beroende på just var din unika kropp befinner sig. Vi gör solhälsningar och ibland starkare stående positioner, alltid på ett säkert sätt. Vi gör kontakt mellan kropp, andning och sinne. Muskulatur, magcentrum och organ stärks och aktiveras. Du kan bli starkare, mjukare, mer bekväm i både kropp och sinne, samt slappna av mer i tillvaron.

 

Yinyoga anna4

Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats. Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. Ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.
(Info från min lärare Magdalena Mcwelds hemsida http://www.yin-yoga.se/yin-yoga/ )

 

*Yoga är avdragsgillt som friskvård. Du får givetvis en faktura med giltig F-skatt.

Kontakt: anna@indigogarden.se / 073 – 572 33 70

DSC03305DSC03282

4 thoughts on “yogaklasser

  1. Hej. En förfrågan när startar nästa kurs i Hölö? Eller kan man hoppa in och testa ? Har aldrig testat yoga men nyfiken och perfekt att de va i Hölö. Ha en fin dag /. Mia

    1. Hej Mia,

      Du får gärna komma och testa en gång, då kostar drop-in 150 kr. Men efter det får man bestämma sig om man vill gå kurs eller inte, har ingen allmän drop-in på mina kurser i Hölö. Då kostar det 120 kr/gång. Det gäller den tidiga gruppen 17.30. Den senare är snabbare och då är det bra att vara med från början av kursen. Nu är det 4 gånger kvar på kurserna tom den 10/11. Men sen kommer jag lägga till 3 gånger på terminen efter det också så 7 gånger kvar totalt.

      Långt svar på kort fråga – så ja du är välkommen att pröva en tisdag kl 17.30.
      🙂

      Med värme,
      Anna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *